fredag 2 juli 2010

Usch för borrmaskiner och hammarslag!


Idag känner jag för att gnälla (har ju bott här i Örebro och gnällbältet sedan 1969) fast jag är väldigt glad för att jag har en uteplats att dra mig till när oljuden blir för övermäktiga..ja inte bara idag för det har pågått en tid... 2007 - 2008 var nog värst för då höll de på i åtta månader - växelvis mina grannar och Öbo...jag trodde jag skulle bli galen och jag tyckte så synd om mina djur som tvingades utstå dessa hemska oljud.
Grannen ovanför hade haft vattenläcka i cirka tre år och hela hans lägenhet fick repareras så han flyttade helt och hållet och kom aldrig mer tillbaka.. Han hade ju faktiskt fått reparerat tre år tidigare på grund av samma orsak. Så hade jag själv fått vattenskador i min toalettvägg och i dörrkarmar där målarfärgen började bubbla sig..så då var det min tur att i 14 dagar - ja det tog faktiskt det - ha hantverkarna här eller inte här för ibland stod en värmelampa och lös inför den borttagna garderobsväggen där det vattenskadade golvet borrats upp för att komma åt röret.

Så hade jag ett ungt par som borrade från cirka kl 18 till kl 22 och till slut så var jag tvungen att säga till dem.."ja vi sätter upp hyllor" sa de med en deltagande röst...för visst förstod de att deras borrning orsakade olägenhet för mig eftersom det var i vår gemensamma vägg arbetet utfördes.. Det blev lugnt till slut och till min stora förvåning flyttade det unga paret efter all borrmöda...
Så var det dags för min nye granne ovanför att flytta in i sin nyreparerade lägenhet..och vad händer då minsann..jo då börjar någon hamra..några slag...lite tyst...men på natten..så de slagen ekade naturligtvis väldigt högt i övriga tystnaden och jag vaknade och förblev klarvaken.. detta kunde hålla på från kl 23 - 03...och till slut var mitt tålamod slut så jag knackade på och klagade på oväsendet...grannen ovanför var trevlig och sa att jag kunde betrakta honom som "min egen son"..oj då... ja nu bad jag honom vara lite tystare och då log han och sa att det inte var han utan hans granne i sin tur däruppe på andra våningen..och så har det hållit på...jag satte upp en lapp - ett A4-ark med bild på borr och hammare och vänligt skrivet varför jag vädjade om lite respekt.
Jag pratade med bovärden om att få lite rabatt på min hyra för att jag ibland tvingats åka till Kumla och sova för jag höll på att krevera av sömnbrist och allt slammer... och jag fick beskedet att de skulle räkna på det när allt var över och inte är det över än och en ny bovärd har tagit vid så inte får jag någon rabatt inte..åren går... som om detta inte var nog så gick en kille från en annan gård bärsärkagång och slog sig in hos grannar men hos mig fastnade han i staketet som gick av...polisen tog honom i Varbergaskogen men någon ersättning fick jag aldrig.."hyr dig fri" var Öbos slogan...och nu "Ett hem för dig"...drömmen om ett hus på landet (utopi) hägrar ständigt...men tills dess vill jag bo kvar här...trots allt... (trots att en granne tog två cyklar för mig och att jag numera måste ha min nuvarande cykel inne i bostaden)....
Till råga på allt elände så har jag i dagarna tre haft ont av en blåsa på tungan som gjort så himla ont...men igår efter jobben kom Anette och Björn med en salva som de köpt på Apoteket...och gu va gött det kändes när det bedövade i munnen...tack snälla Anette och Björn! Här låter det förövrigt som i reklamen för Byggmax men jag ska inte göra "fingret" åt någon....utan jag ska gå ut och sätta mig igen och vila öronen...

Inga kommentarer: