söndag 18 juli 2010

Tillfällig och ställföreträdande kycklingmamma...

"Farmor kan du hjälpa två kycklingar som inte mår så bra och blir mobbade"... Oj då, vad ska man svara när ett älskat barnbarn frågar en sådan fråga.. "det är bara för några dagar", sa hon.. sen ska de tillbaka ifall de blir okey..annars lever de inte så länge.. Klart jag ville försöka få liv i de små och så kom de...vad som fanns var en gammal marsvinsbur att sätta in dem i och så började vården av de små. "Bill och Bull" skojade vi men det skulle visa sig bli "Hudini" åtminstone på den ena. Maken till skicklig smitare har jag inte sett. Så nu har en gardinkappa blivit skydd runt buren. En lampa som ger värme var väldigt viktigt också... Så ska de ha rent vatten minst sex gånger per dygn..inga problem för mig då jag oftast vaknar mitt i natten och är klarvaken.. När jag tittade till dem kl 03 inatt så stod de båda och åt...

Först var de klena och ynkliga att beskåda och sen med mat och vatten och pyssel och nattvak så har det redan blivit fart på dem så nu hoppas jag att de kommer att må bra och få sin frihet till slut i mera naturliga boningar..men kul är det och jag är glad att kunna hjälpa de ulliga liven som piper så glatt.

Jag gick ut på internet och läste massor om hur man ska sköta dem och fick en del bra tips..bland annat att ha en sten i vattenskålen för att förhindra att de somnar i skålen och drunknar..ja, det kan de visst göra eftersom de verkar ha rena "insomnia"-sjukdomen för de tvärsomnar vart än de är. Pigga ena stunden och sover nästa.. Spännande att följa deras tillfrisknande (förhoppningsvis) ..de var visst de minsta i kullen...

Inga kommentarer: