torsdag 1 juli 2010

Mellan sol och måne...





Klockan är före fem på morgonen och månen syns än på himlen medan solens första strålar breder ut sig över Varberga. Som vanligt vaknar jag tidigt...tar mig lite te och en ostmacka och sedan ut med Rex. Det är tyst..några skator syns vid skogskanten och vi går in där vi brukar Rex och jag. Rex reagerar först och börjar sakta gå mot en stor svart plastsäck som ligger på vänster sida av stigen en bit in...och jag blir väldigt olustig till mods när Rex sakta går fram emot säcken och ställer sig att lukta...han vädrar med nosen men går inte helt fram så jag får väl hoppas att det bara är skräp i säcken..för Rex tappar intresset och jag v å g a r inte gå fram och kika vad som finns där utan jag vill ut ur skogen bara - fly fegt och det gör jag också efter att ha ropat till mig Rex som passat på att springa in en bit före och göra sina behov.

Rastar Rex på den stora planen där han - den gamle gubben - får njuta av morgonen och alla dess dofter och fler har nog rastat sina hundar där för han nosar och nosar så intresserat i gräset.. och jag vill hem... Ingen längre tur nu på morgonen - det får bli längre frampå dagen när folk är vakna.

Rena "deckartankar" dyker upp i min hjärna och det är skönt att vara inne igen. Varför ska folk slänga alla dessa säckar och påsar runt i naturen för? Tänk om det nu är något hemskt i påsen? Det händer ju så mycket nu för tiden... Får förlita mig på att de killar som snart går ut med sina stora vovvar (brukar se dem där) är modigare än jag och kollar om det bara är skräp i säcken.. Rex brukar alltid vifta på svansen mot allt som lever så om det skulle vara något liv av något slag i säcken så hade han blivit glad..

Inga kommentarer: