onsdag 23 juni 2010

TRÄDGÅRDSSNÄCKORNA blev snabbt fria igen...




Fick en förfrågan om sniglarna fick luft och naturligtvis fick de det...fattas bara annat...jag är så väldans djurvän att jag inte ens äter kött av respekt för andras liv... Vad jag vill överföra till mina barn och barnbarn är åtminstone respekt och att behandla allt liv väl även om de inte blir vegetarianer...fast Johns yngsta dotter Malin har själv valt just nu att inte käka kött och jag vet att det är många unga som åtminstone en period prövar på att avvara kött och även fisk i maten... Jelena öppnade locket minst en gång i minuten och sedan gick vi in och jag gjorde hål i locket med hammare och en vass skruvmejsel...och sedan gick vi ut och släppte dem igen...och så levde de lyckliga för resten av sina liv... (förmodar jag)....

Och vad lärde vi oss...jo att det inte heter vinbärssnäcka (som man oftast säger i vardagstal) och inte ens det korrekta namnet vinbergssnäcka utan att det Jelena och även jag fick studera var trädgårdsnäcka (Cepaeo Hortensis) och förmodligen arten Fläckig lundsnäcka (Arianta arbustorum) för det liknar den mest. Det finns oändligt många arter och att använda internet för kunskap är jättebra även om man ibland kan ta fel... så fick vi ju också lära oss att taltrasten älskar dessa snäckor...hmm..hur får man hit taltrasten tro? Koltrast finns ju i omgivningarna och de gillar ju också snäckor...de har väl inte upptäckt än detta läckra "middagsbord" som är dukat i min uteplats...

Inga kommentarer: