tisdag 15 juni 2010

Hackspett och sockerkaka...




Så här års vid Birgittas hus på landet har hackspetten fått ungar och har fullt upp att mata dem och då kan det vara extra fint att ha "bordet dukat" med fikabröd... Som tack ställer den upp och låter sig fotas verkar det som - fast när den sitter på grenen vid annat tillfälle så har Birgitta själv skrivit texten; "Va`är du nu här med den där kameran igen?!!".

Då jag är lite nyfiken på om det är en hona eller en hane och om det är den större eller mindre hackspetten så kollade jag i min bok "Nordens fåglar" och fick fram (som det ser ut) att det är en större hackspettshona då den mindre har vitt uppe på hjässan vilket denna inte har...och endast hanen har rött uppe på skallen...men Birgitta skrev och rättade mig angående könet på denna hackspett och säger att det är en hane och ingen hona för den är röd i nacken..så nu vet jag det! Kunskap kan man aldrig få nog av och Birgitta har ju sett hela fågeln många gånger så jag vet nu att det är en "pappafågel" som matar sina ungar...

Inga kommentarer: