måndag 28 juni 2010

Ordning och reda för en billig peng..passar mig precis!


Andreas följde med mig till Ikea och vi var där en tio minuter i tio (de öppnar kl 10). En herre och en dam stod före mig i kö...jag skulle in strategiskt vid utgången och Andreas tog vagnen och gick den riktiga entrévägen...jag visste inte att de ej kom in den vägen förrän exakt kl 10...så jag stod nöjd och väntade och trodde mig säker att jag idag skulle få tag på några hyllor...

Jordgubbskillen stod precis bredvid med biggaråer för 70 kr kilot och fyra lådor hade han kvar med Ölandsjordgubbar..???...men det var ju det John sa var de godaste jordgubbarna han ätit nere på Öland...jag ska köpa honom en ask när jag kommer ut från Ikea och överraska honom med...

Så vänder jag mig om och bakom står ett hav av förväntansfulla människor med "hylljakt i blick"...det är nästan som de står och gasar...hjälp...måtte jag hinna före...så öppnas dörren och alla rusar in..kassörskan sa sen att hon nästan blev chockad...kunde tro det...men fram till hyllorna kom jag och tunga var de och jag lastade åt mig inte en utan fem och stod där som en svettig galning och kände "det är mina hyllor"...fast jag ville ha en till och då hör jag Andreas bakom mig men innan dess så frågade en karl om han skulle hjälpa mig och lasta på...på vad då..han stod där med sin vagn och en hylla... uj vilka muskler alla får och river åt sig...nä jag tackade nej till hjälpen och sa att mitt barnbarn kommer strax..då sa han; "behöver du så många hyllor?" - "ja - jag har sex barnbarn" och inte ljög jag..tre hos John och tre hos Björn även om två av dem är "bonusbarn", som han så fint kallar dem..så känner jag mig som en farmor för dem med... "Okey", sa karln och så hörde jag Andreas säga "hallå" bakom ryggen på mig och han fick säga det två gånger innan jag släppte blicken från hyllorna som försvann i en hiskelig fart i högen framför mig. "Ta en till" ropade jag änna hysteriskt till Andreas och han fick tag på en till och jag blev så lättad...men så fick jag se en dam som hängde över en hög och jag frågade henne om hon skulle ha allihop - cirka 8 st - nej sa hon då jag ska bara ha fyra...det skulle hon inte ha sagt..."Andreas ta en till", sa jag då och han tog en hylla men en karl slet den och en till ifrån honom och tanten och en annan karl tog resterande...

Vi får "habegär" vid så billiga utförsäljningar. En karl sa till mig att han skulle bygga om hyllorna och sa "det är väldigt mycket material för 19 kr"..jojo..det är det. Ikea kallar rean för "Cirkusrea" men jag vill nog kalla den "Wrestlingsrea" för där var det armar och knuffar som gällde. Andreas och jag gick nöjda och skrattande därifrån och skulle ta en frukostfika för det bjöd de medlemmar på... jag hade en kupong för två...på vägen dit så fyndade jag lite till och nöjd och belåten och så kom vi på plats i cafeterian.. Andreas visade sig vara en riktig gentleman och servade mig med tillbehör och visade var det fanns bröd mm.

Va kul vi hade och nu kunde vi ju slappna av... Dags att gå ut ur Ikea och på vägen till kassorna så får vi se..hahahaaa...vaddå?? Jo..massor av nya hyllor har anlänt och nu var det knappt någon människa där. En karl som blev utan stod nöjd och belåten och lastade allt vad han orkade...vad roligt vi fick.... men Ölandsjordgubbarna var tyvärr slut när vi kom ut...

Inga kommentarer: