måndag 30 augusti 2010

Organdonation...

I våras började jag fundera på vad man kan ställa upp med ifall man går hädan så där huxflux och organdonation är ju väldigt viktigt för att kunna hjälpa andra i nöd och behov. Sagt och gjort - jag gick in på deras hemsida och fyllde i formuläret utifallatt så att säga för jag behöver ju inte mina organ när lågan släckts. Andra kanske behöver dem bättre.

Igår hörde jag att det är allt färre som registrerar sig till organdonation och det är ju illa om det minskar istället för ökar för kampanjen har ju varit aktiv genom reklam mm.

Idag fick jag åka med ambulans till USÖ med svåra mag- och bröstsmärtor ända upp i halsen så jag tyckte jag fick svårt att andas...igen...jag har haft problem förut och sista veckorna flera sådana här anfall. Jag ringde till John och Björn ifall de måste hämta Rex. Inte ville jag oroa Rex utan gick ut på trappen och ställde mig där i väntan på transport till sjukhuset.

Några snälla fina unga grannpojkar blev oroliga för mig och frågade snällt och stod och inväntade ambulansen som kom med både blåljus och sirener och väl inne i den blev det EKG och blodtryck och pulstagning och man kände sig väl omhändertagen av två härliga "gubbar" som var så trevliga så. Nere på akuten lika bra där - vänlig personal och vänlig läkare som gjorde en grundlig undersökning och ny Ekg och blodprover och sen till röntgen för ultraljudsundersökning på gallblåsan (?) vilket jag inte väntade mig...trodde mitt hjärta höll på att lägga av..men inte heller - det var gallblåsan som spökade.

Inga gallstenar men väl en urdålig gallblåsa så nu ska den opereras bort - remiss till kirurgen och medicin mot sura uppstötningar en månad samt förmaning att icke äta äpple, ägg, fet mat osv...jaha så "lakto-ovo-vegetarianen" får bli vegan förmodar jag...och "slanka linjen" kanske blir resultatet.

Men återigen angående organdonation...ny ryker ett organ från mig som bara var "skräp" och gjorde mig sjuk.. Jag har alltid skämtat om att "ni får sälja mig på loppis om ni vill" med den galna humor jag har...och så blir det kanske soppåsen istället.. hahhahha.. ursäkta min galghumor..men sånt är livet.. Ser fram emot operation för att få bort den värk jag haft så länge på höger sida..inget ont än det för något gott med sig.

Så har denna dagen gått! Så ni som funderar men inte bestämt er..tänk på era medmänniskor som kanske behöver en "detalj" från er en vacker dag... anmäl er till Organdonationsregistret ... googla på det ni och bestäm er! Ni kan rädda liv!

Inga kommentarer: