måndag 16 augusti 2010

Min käre bror Bernt fyller år..GRATTIS!


Idag fyller min käre bror Bernt år och jag hoppas innerligt att han får en fin dag och ett fint nytt år! Han har alltid varit storebror och en trygghet. Minns när han fick sitt första jobb och gav mig veckopeng så jag kunde gå på matiné - ja så'n har han varit hela livet...och då får jag inte glömma att berätta om hans 60-årspresent till mig - en resa till Lekvattnet och som blev en resa i mors fotspår. Helt fantastisk upplevelse där vi fick träffa både barndomskamrater och mors släktingar - så det blev en oförglömlig resa..för både min bror och mig och min kära svägerska Ingrid. Man ska vara rädd om sina nära och kära - de är det bästa som finns!

Mittbilden (på mig och Bernt) är från Karmen Kynna - och därinne hänger ett foto på en avlägsen släkting som gjort mycket för bygden...August Höglund. Vad roligt det var att få veta det! Han var inblandad i det mesta däruppe i Lekvattnet tydligen - även kyrkogården.

Skvaltkvarnen finns i Mariebergsskogen i Karlstad och vem har inte varit behjälplig att få den dit - jo August Höglund - det visste man inte som barn när man stod där med skolklasser och läraren berättade om denna kvarn...vad lite man vet egentligen...

5 kommentarer:

Bo Hamberg sa...

Hej!
Av en händelse sökte jag på August Höglund på Google och din blog kom upp. August H. är min morfars far.
Vid mitt senast besök i Mariebergsskogen tillsammans med mina barn och barnbarn gick vi förståss och tittade på skvaltkvarnen. Den tidigare skylten med namn på de som tagit dit densamma var utbytt mot en anonym och intetsägande skylt där namnen tagits bort. Skandal! Ska vid tillfälle gå dit och vädra mitt och släktens missnöje!
Mvh
Bo Hamberg, Degerfors

ANN-VIOL JOHANSSON sa...

Hejsan! Oj vad trevligt att höra ifrån någon "svedjefinneättling" därute i periferin, som hör till mina led.
Ja det är ju illa att det inte tydligt framgår vilka som slitit och kämpat med både nedmontering och transporter vilket var ett hårt jobb på den tiden. Det är ju endast så de inte blir bortglömda de som bidragit till dessa underbara kulturminnen!

Tack för att du hörde av dig om detta. Ha det gott! Mvh Ann-Viol J.

Anonym sa...

Hej igen!
Om du vill ha en egen kopia av foto på August kan du höra av dig.
Mvh
Bo Hamberg

ANN-VIOL JOHANSSON sa...

Ja vad glad jag blir..klart jag vill. Jag har också en bild av August när han är på Rösberg, som du kan få om du inte har den..du ser ju min mailadress på startsidan..tack på förhand och skicka mail så skickar jag en bild jag har i mina bildmappar och original i mors album! Mvh Ann-Viol

ANN-VIOL JOHANSSON sa...

August Höglund är ju min mormors mors bror..vill jag tillägga! Mvh Ann-Viol