lördag 16 oktober 2010

Äppeltider..


Nu har jag kokat äppelmos efter ett recept jag hittat och det var så enkelt;
Två kilo äpplen skalas och klyftas och placeras i kastrull. Koka upp 1 tsk citronsyra med 2 dl vatten (i en liten kastrull) och häll över äpplena och tillsätt 600 gr strösocker och koka tills äppelbitarna löst sig och du har ett mos, som du häller på varma rena burkar eller i plastpåsar. Om du väljer att frysa in behövs inte 2 kryddmått natriumbensoat som konserveringsmedel - endast i de förpackningar som ej fryses om du vill bevara moset en längre tid.
Moset blev jättegott! Nu ska jag fortsätta tills äpplena tagit slut..



När vi plockade äpplen (Marie hjälpte mig) så satt en "bonnkatt" och studerade oss. Den var (är) så himla söt. Jag blev förälskad i missen och skulle gärna vilja ta med den hem men det är omöjligt för det räcker med de katter jag har och den bodde faktiskt där på landet och mådde så gott. Marie fick kontakt direkt medan katten först var lite mer osäker på mig men så fort jag började klia den bakom öronen så var det kört...åhhh vad den njöt och kände väl att jag var en djurvän. Det är så mysigt med detta att en solig dag på landet möta en liten vänlig jordevarelse..härligt!

Inga kommentarer: