måndag 3 maj 2010

Pressfrihetens Dag

Idag är pressfrihetens dag och tankarna går till Dawit Isaak - den svenske journalisten som sitter fängslad i Eritrea och mår fruktansvärt dåligt om han överhuvudtaget lever..och folk kämpar i allehanda demonstrationer mm för att han ska få sin frihet och återförenas med sin familj här i Sverige..och själv känner jag vanmakt över hur folk över hela jorden far illa på grund av sina åsikter eller tro och som använder ordet för att visa för omvärlden hur illa det är ställt med både demokrati och respekt för livet..för kvinnor..för barn..för outbildade.. Vad kan man som enskild tant göra? Jag kan inte fatta denna ondska att låsa in, tortera, döda människor som inte faller inom ramarna vid dessa diktaturer och hos makthavare överhuvudtaget. Ondska finns överallt och Sverige är inget undantag. Se bara hur folk bar sig åt i Bjärsta när den stackars 14-åriga flickan blev våldtagen och vågade polisanmäla det - men killen var populär och blev "helgonförklarad" och flickan blev mobbad och utfryst och fick lämna sin familj och orten för att orka vidare i livet... Känns det igen? Tänker på min egen kamp en gång i tiden och de hänsynslösa människor som förstörde livet i stort sett för mig och mina barn...
Ondskan finns överallt och kan släppas lös om "makten tillåter det" såvida du inte är stark och vågar stå upp för din sak och kämpa för din sak och inte låter i mina ögon komplexfyllda och hysteriska människor slå ner dig. Det gäller att vara stark och inte bara följa strömmen för strömmen kan faktiskt vara farlig och du kan dras ner i djupet..
Överallt på jorden finns det "inlåsta" människor som lever under fasansfulla förhållanden på grund av andras makt och en av dessa är Dawit Isaak och jag kan bara hoppas att han får bli fri att han klarar sig med livhanken i behåll och kommer tillbaka till Sverige! Jag tänker även på Aung San Suu Kyi i Burma (oppositionsledare och nobelpristagare) som sitter i husarrest på grund av militärdiktaturen i Burma. Att bruka sin makt med våld och lås, tortyr och förnedring gynnar sannerligen inte de utövande makthavarna som istället får de goda och frihetsälskande människorna emot sig! Man känner sorg i själen att människor ska behöva leva i ett helvete....

Inga kommentarer: