söndag 8 maj 2011

Goda grannar? Nej verkligen inte!



Det är arla söndagsmorgon och jag känner mig rätt pigg idag och på ganska gott humör trots en värkande kropp. Går ut med sopor och det är friskt i luften och jag hör sången "Sköna maj välkommen.." inom mig och går mot soptunnorna och ser en kråka.

Jag har dock precis fotat hundskit utanför min uteplats - en "rastplats" som vissa i grannhuset har börjat använda tydligen. Folk som vill ha hund men inte besväras av hundskiten utan det får andra göra åt dem. Stackars hund - det är ju sådant här som föder hundhat - trots att det är ägaren som är "skit-lat" rent ut sagt!
Men humöret är ännu ganska okey...

Nu fotar jag kråkan, som strax flyger iväg. När jag kommer fram till tunnorna så blir jag bestört. Här kommer jag med min kompostpåse och två påsar till med sopor, som jag så snällt kastar i tunnorna - men vad gör mina grannar? Jo de slänger framför tunnorna - totalt likgiltiga för sina grannars trevnad och för de sopregler som gäller. Här ligger matrester och frukt och andra sopor i en enda röra där fåglarna festat hejvilt naturligtvis och ingen kan säga att detta ser trevligt ut.

Jag gissar att dessa personer som skiter fullständigt i sina grannar har det "pedantiskt" inne hos sig - men är ena riktiga "grisar" utanför sin egen gräns...visst har jag rätt..eller? Vem ska städa upp detta svineri?? Jag går in och humöret har dalat rejält men ilskan över att det finns folk som behandlar sina grannar och bostadsområdet så här illa gör att jag bara måste skriva om detta!


Nerikes Allehanda har nyligen haft reportage om hur skräpigt det är i centrala Örebro men det finns allt folk ute i bostadsområdena som också skitar ner...

Inga kommentarer: