lördag 21 maj 2011

Älskade katter! Övergivna katter! Saknade katter!

Har gått in på Örebro Katthems hemsida för att kolla om de katter som passerar på min uteplats är saknade..men än har jag inte sett någon annons om dem..så de bor väl i grannskapet. Vad som förvånar mig är att det finns så oändligt många upphittade katter som ingen tycks sakna..fast det kanske det gör men de har inte hört av sig till katthemmet. Kanske är det många invandrare som förlorat sin katt och inte känner till alla dessa eldsjälar som bryr sig om katter och värnar om att de ska få komma hem igen. Skulle vara önskvärt att kännedom om katthem och andra föreningar spreds lite mer bland både svenskar och invandrare! Örebro Katthem har många katter som söker nya hem och många katter som söker sina gamla hem då de kommit bort från dem.

Örebro Katthem
har många jourhem och behöver fler! Du som känner för att förbarma dig över övergivna katter och har plats för dem kan väl höra av dig till katthemmet - uppgifter om dem finns både i telefonkatalogen och på internet..bara sök... Och du som bryr dig om de stackars övergivna katterna - gör som jag - sprid kännedom om katthem, behov av jourhem och om du hittar en katt - död eller levande så hör av dig till polisen för de har också varit behjälplig att hålla koll på att katter återbördas med sina ägare.

Föreningen Rädda Djuren
är också fantastiska i sin kamp för alla husdjur tycks det för på deras hemsida kan man hitta både katter, kaniner, hundar mfl som söker nya hem!

Påkörda katter
ska anmälas till Polisen så ev ägare kan åka och hämta den! Påkörda katter bör fotograferas för lättare identifiering. Ifall en ägare inte "vill tro" att det är deras katt som ligger utefter vägen eller gatan så kan de kolla på det foto du kan visa dem...jag har gjort det flera gånger och hittat ägare så jag vet att det funkar även om det är sorgligt så är det lättare för ägaren att få vetskap och inte fortsätta sitt eviga sökande... Hör med katthemmen ifall de har någon mapp för dessa foton. Makabert? Ja - men nödvändigt för ägaren....

Du som saknar en katt - sätt upp lappar med förhoppningsvis foto på katten! De flesta affärer i lokalområdet har anslagstavla där du kan annonsera - gratis! Annonsera även i lokaltidning och var inte rädd för att fråga dina grannar eller folk du möter på promenaden (jag fann igen min katt som försvann 1974 på så sätt - tyvärr var den påkörd och död men jag fick veta). Så fort du någonsin kan - när du blivit ägare till en katt (-unge också) så ta fotografier från alla sidor på din katt det underlättar eventuellt sökande i framtiden ifall kissen rymmer eller ramlar ut genom ett fönster eller smiter ut genom dörren..och fota sedan under årens lopp..kanonbra!
Lycka till! (Min katt Totto på bilden lever och har hälsan)
http://www.orebrokatthem.com/
och webbadress till Rädda djuren http://raddadjuren.org/

Inga kommentarer: