måndag 4 juni 2012

Södra Tornet vid Tysslingen


                             Jag sökte på internet och fick svaret "Snappfluga"!

Vid Södra Tornet vid Tysslingen kan man inte bara se fåglar utan där finns fullt av annat liv också. Igår fick jag följa med sonen John en sväng dit på kvällen och det gjorde mig bara gott att promenera ut till tornet. Fåglar fanns det men inte så man såg dem så mycket bara om de svischade förbi i hög hastighet så kameran inte hann med ens...men hörde dem gjorde vi och oj vad spännande det var för alldeles intill oss på stigen - i buskarna hörde vi ett fågelläte som åtminstone var okänt för mig...och där blev John en bra stund stående för att kanske kunna fota fågeln som var så väl gömd inne bland bladen - men ack så nära..men "nära skjuter ingen hare", sägs det ju och den fågeln visste hur man förblir gömd... Själv lyckades jag fota en insekt uppe i tornet och jag tror mig ha sett en sådan i min brors insektsbok men den finns ju i Deje så tyvärr har jag ingen nytta av den idag när jag ska lägga ut bilden. Känner någon igen insekten så maila gärna namnet på den. Annars var det en massa kalvar som blev så glada när de fick se John så de kom rusande och jag blev rädd att de skulle springa rakt ner i vattnet men där stannade de tvärt inför elstängslet...
Tillägg: Senare lyckades John ta en bild på fågeln och det visade sig vara en NÄKTERGAL! (finns på hans sida Svanar.se som visar massor av olika fåglar samt djur o insekter han fotat)

Inga kommentarer: