lördag 28 april 2012

Kontraster "Kotte visavi kotte"...

Tidigt på morgonen kikar jag ut genom köksfönstret och får se en liten igelkott nedanför i gräset som letar mat. Ut med kameran och fotar. Solen skiner - inte en människa - bara jag och kotten och det känns så härligt i morgonsolen och den friska luften. Så plötsligt rör det sig på andra sidan tujahäcken och där står en ung kvinna med cigaretten i ena handen och en rottweiler i koppel i den andra och vad får jag se? Jo hunden lägger en rejäl kotte på gräsmattan utan att kvinnan bryr sig ett dugg..tittar bara bort..och går utan att plocka upp efter hunden. Och på andra sidan häcken står jag och fotar en annan liten "kotte" - en underbart söt igelkott. Två djur - en hund och en igelkott och så två människor. Jag blir så ledsen för hundens skull - den borde ha en annan ägare! Här går en kvinna iväg från bajshögen utan minsta respekt för de barn som oftast leker där och det är ett dagis några tiotal meter ifrån. Barn springer, går och leker precis vid denna cykelbana alltså dagligen för det mesta och klart jag blir upprörd. Denna kvinna skapar hundhat och folk säger "äckliga hundar de borde skjutas" och hunden får bära - helt oförskyllt - bördan för ägarens nonchalans och enorma lathet att inte plocka upp efter sin hund. Hunden kan aldrig rå för att ägaren skiter i den och ger den dåligt rykte!! Jag tänkte fota henne och hennes hund men ville inte "smutsa ner" mina foton av igelkotten med att få dem i samma fotomapp när jag tömmer kameran sen...men nästa gång kanske jag gör det för det är inte första gången jag ser denna kvinna med samma vovve rasta hunden vid cykelbanan och angränsande gräsmattor utan att plocka upp - hon till och med har låtit hunden passera på insidan av min tujahäck sen staketet kom bort tack vare nya hyresvärden. Själv är jag innerligt trött på att vara "hundvakt" åt oseriösa hundägare!! Ingen idé att säga till människor som ändå inte bryr sig vare sig om sin hund, dess rykte eller sina medmänniskor (grannar). Trist att det alltid finns de som vill förstöra för andra. Denna kvinna är inte någon djurvän anser jag och borde ej få ha hund. Hon orkar inte böja sig och plocka upp skiten efter vovven - hur ska hon då orka vårda den?

Lägger in bild på den underbara igelkotten för att förhöja stämningen här på mitt inlägg, som annars blev väldigt ledsamt och tråkigt!

Inga kommentarer: