måndag 1 november 2010

Vädjan för delfinernas skull..

Foto: John Hall - Bilder från Kolmården 2010

Jag fick ett email från Djurens rätt om delfinernas grymma öde och de rekommenderar oss alla att se filmen "The Cove" i SVT1 kl 22.oo den 2 november..viktigt för de stackars delfinerna att vi engagerar oss! Och viktigt för mänskligheten att vi inte tappar empatin för våra medvarelser här på jorden för det är så vi utrotar dem när vi struntar i deras levnadsöden.

Exempel..tigern håller på att utrotas och när jag tänker på det så minns jag min bror Tage när han läste ur "Readers Digest" om "Den sista Garfågeln" och jag grät i sorg över att den försvunnit - jag tyckte det var så hemskt. Jag var bara ett litet barn men reagerade ändå med djupaste förtvivlan över utrotningen.

Bara för att människor inte hejdade sig och värnade om livet istället för sitt eget behov av att få ett byte - så försvann Garfågeln bort från jordens yta och så håller vi på att utrota världens djur genom slakt, jakt och miljöförstöring. På kort sikt - glädje för en jägare, fiskare, fabrikör, löntagare - men sorg för de som älskar sin jord och dess varelser. Vi kan - tillsammans - om vi vill - stoppa denna masslakt och utrotning - om vi innerst inne vill... (Garfågeln utrotades från jordens yta mitten av 1800-talet)

Inga kommentarer: