onsdag 14 mars 2012

COPYRIGHT BETYDER UPPHOVSRÄTT!

Blev mäkta förvånad när jag såg en bloggare som lagt ut min sons bilder men skrivit att hon tagit dem själv. Min son har ju upphovsrätt och den gäller mig veterligen i 70 år har jag läst och den som tar någon annans bilder (verk) kan dömas till böter eller upp till 2 års fängelse. Ska man blogga så ska man hålla sig till sanning och inte förvränga fakta. Att upptäcka något sådant här gör mig väldigt obehaglig till mods. Jag tappade helt lusten att följa den bloggaren nu. Hoppas personen ifråga kan rätta till "misstaget" - snarast! Folk kan ju tro att det är jag som falskeligen uppgivit fel fotograf när jag också har lagt ut samma bilder tidigare i min blogg men med rätt namn - min sons! Visst kan man med ägarens tillstånd lägga ut lånade bilder men då ska man ju också uppge VEM SOM TAGIT BILDERNA och inte skriva dit sig själv som den som tagit bilderna! Obehagligt att upptäcka dylikt!

Obs! Allt är i sin ordning - rättelsen är gjord och personen ifråga har inte längre sitt namn vid "Foto". Sonen har mailat bilderna till henne och hon får gärna ha dem på sin bloggsida men med uppgiften om att det är John som tagit bilderna! Det händer att foton som tillhör oss figurerar på andras sidor och kan ge upphov till problem ifall det vill sig illa. Bäst att alltid ange källan eller den som fotat - så inga missförstånd uppstår! För en tid sedan spred ju nyhetsprogrammen kännedom om en fotograf som tagit djurbilder och klippt ut djuret (ett lodjur) och lagt in det i en bild i sin bok han utgivit men som upptäcktes...sånt är inte kul för ägaren till bilden. Många har blivit oseriöst behandlade - därav mitt inlägg där ingen kan veta vem jag åsyftar mer än den som själv vet vem det är men vill man sedan sprida saken vidare så som den förfördelade så är det upp till den personen - för mig är saken utraderad! "Ordkrig" och smutskastning är något jag betackar mig för så här är det stopp för min del om "copyright"!

Inga kommentarer: