tisdag 22 februari 2011

Drömmen om en resa..drömmen om Egypten...


För många, många år sedan hade jag drömmar om att resa runt världen och se och uppleva vår jord med egna ögon och sinnen. Tyvärr stannade det vid att bara drömma. Ödet ville tydligen att jag skulle stanna kvar här i landet som jag verkligen älskar. Tyvärr har jag inte råd att resa här heller.. men det finns böcker och jag gillar att läsa..så när RSÖ (numera USÖ) sålde utgångna böcker billigt så var jag där och fyndade. Lycklig blev jag över den vackra boken om Egypten - ett mytomspunnet land med urgammal kultur.. Tutankamon... pyramider mm. Så självklart köpte jag denna bok som ni säkert också kan hitta på något antikvariat..om ni nu också vill ha den. Inte kunde man ana att Egyptens folk skulle kräva demokrati - frihet åt folket och inte leva nedtryckta av en diktator. Det är något jag förundrar mig över att det kan växa fram diktatur och ledare som skadar och även dödar sitt eget folk...hur kan man vara så egotrippad att man tror att man är det bästa på jorden och ta sig rätten att slå ner sitt folk till rena förintelsen? Tack och lov att folket inte ger sig utan kämpar för att få leva fria och utan plågsamma och förnedrande "bojor" i form av en maktgalen människas "egen lag"... men nu sprider sig kampen om demokrati som en löpeld över världen - som går att förändra till det bättre för oss alla...

Själv har jag inte kunnat resa men jag har underbara vänner som varit på semester i Egypten för några år sedan och hade vänligheten att dela med sig av sina semesterminnen och så'nt gillar jag!

Inga kommentarer: