torsdag 6 januari 2011

Jämmer och elände.. vilken fortsättning på nya året!





Tänk om människor satsade all energi och pengaslöseri på att hjälpa varandra, djuren och miljön här på jorden - vilken underbar värld det skulle bli. Nu är det kaos ute i världen med naturkatastrofer, krig och svält samt sjukdomar och det är tydligen att så ska jorden vara i all evighet (vad länge den nu varar).

Om man bara tar Haitis jordbävningsoffer så lever de flesta fortfarande i tält och jag tänker mig ifall det vore tvärtom - om vi här i norden skulle drabbas lika så undrar åtminstone jag om vi skulle få någon hjälp från andra länder..nej det är nog mycket beräkning och egotänkande det där med "katastrofhjälp" länder emellan.
Läkare utan gränser behöver fortfarande hjälp att hjälpa offren!


Så får vi höra om att vi har Europas sämsta kärnkraftverk och hur glad blir man av den infon? Jag vill inte ha kärnkraft och har aldrig velat men vad betyder min åsikt? Inget! En vacker dag smäller nog hela jorden i bitar med alla dessa farliga bomber och gifter och kärnkraftverk..oj, oj - jämmer och elände, som sagt....

Australien översvämmas av vatten och giftormarna skrämmer slag på folk. Fåglar faller döda ner från himlen i Arkansas, USA som de lärde tror beror på stress (vore inte konstigt med tanke på alla flygplan som cirkulerar i luftrummet). Här i Sverige blir fåglarna överkörda när de samlas på vägarna för att käka salt... och med tanke på fåglar så kommer jag utsökt in på vår snörika vinter och våra små fjäderklädda vänner - och nu kommer det positiva - vi kan hjälpa dem med mat och det gör jag så gott jag kan i min "lilla värld" och här är det naturligtvis uteplatsen jag menar.

Det finns ju olika matplatser lite här och där men jag håller min "fly-in" så öppen jag kan genom att sopa bort snön både på komposthögen där fåglarna gillar att vara och fylla på med frön, äpplen, russin, nötter i fågelmataren, solrosfrön och fröblandning samt talgbollar. Tro mig - jag har köbildning på mornarna och då måste jag snabbt ut och sopa bort snön och ge mat. Det - mina vänner - ger mig både underhållning och glädje när jag ser då små liven käka och kvittra i buskarna. Lite positivt agerande och tänkande alltså efter den inledande dystra texten! Ha en god fortsättning allesammans!

Inga kommentarer: